torsdag 1 juli 2021

Råttfångare sökes

Det är snart semester, och det är en himla tur. För tankarna tumlar runt som panikslagna råttor inför en monsun. Det är ett jävla tjatter i min hjärna 24/7. 

En av de fetaste och mest iögonfallande råttorna heter Klimatkrisen. Den pekar ut och påminner mig om varenda liten nyhetsnotis som sorterar under Världens undergång (undermapp Klimatet). De där 49 grader varma dagarna i Kanada (KANADA!). WHO som nyligen lite snyggt uttalade kärnbudskapet  "Det är kört gott folk" och så morgonens nyhet att merparten av dinosaurierna redan hade börjat dö ut före den stora rymdstenen eftersom jorden blivit sju grader kallare - på TIO MILJONER ÅR. Det är liksom ett lite annat tidsspann än vi kör med, vi galningar som för tillfället dominerar som art.

Råtta nummer två är i vild fejd med råttan Klimatkrisen, den heter nämligen Vällust. Eftersom livet är kliniskt fritt från dejtande, äventyr och alla slags sociala aktiviteter (att umgås är numera att prata med kundtjänst, skypa någon på jobbet eller köpa frimärken över disk) så yttrar sig Vällusten som ett hjärndött konsumerande av saker och mat. Om jag fortsätter att tröstshoppa i den här takten är jag redo för sms-lån i augusti och Lyxfällan i oktober. Om jag fortsätter att tröstäta i den här takten är jag redo för lobotomi, hypnos eller Biggest Loser i slutet av sommaren. Vällust är på många sätt den tongivande råttan i samlingen. 

Råtta nummer tre heter Förklimakteriet. Den kommer med ett gäng ungar som vi kan kalla för Oro, Håravfall, Svettningar, Vallningar och Sömnrubbningar. Det är en aktiv råtta som pilar omkring i skallen och stökar till. Så fort jag äter något som innehåller socker dammsuger den mina slemhinnor tills de känns som en pergamentrulle i ökenstorm och sedan skickar den små inflammationer till lederna och nyss nämnda slemhinnor. Verkligen en härlig och hoppingivande råtta. 

Råtta nummer fyra heter Covid -19. Den har också ett gäng ungar: Vaccination, Alfa, Beta, Gamma och Delta. Delta har blivit så stor nu, men den har potential att bli riktigt jäkla GIGANORM under sommaren och hösten. Jag skulle bli mycket glatt överraskad om den INTE visar sig vara en luftburen råtta. Jag förstår faktiskt inte varför denna råtta bor hos mig istället för i huvudet på säg ... Anders Tegnell. Varken Delta eller de andra i syskonskaran verkar dock så intresserade av att flytta från min hjärna. 

Det finns andra råttor också, vissa som jag har gillat men som litegrann gett upp hoppet och blivit värstingar: Jobb (med en liten scarf runt halsen som det står "Hanna suger" på), Teknik (som bara är intresserad av att gnaga på alla sladdar), Kvartetten Mamma, Syster, Dotter och Kompis (med matchande hattar där det står ""Hanna är pinsam", "Vi måste skärpa oss", "Tänk positivt" och "Var är Hanna?"). 

Längst in i mörkret ligger en skogsmus som vid en första anblick förefaller mumifierad. Den heter  Romantik. Ögonen är matta och andhämtningen ytlig. Det är inte direkt glans i pälsen på Romantik. Det kommer nog krävas ett mirakel för att få den på fötter. Och om ni i undrar var Sex befinner sig så är den på hajk i någon annans huvud, för precis som när det gäller Järven på Skansen tvivlar jag just nu på att jag kommer att se skymten av det mårddjuret igen.  




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar