fredag 26 maj 2017

Dejt nr 3 (Stig-Helmer Olsson)

Jag träffar Stig-Helmer Olsson en söndag, två och en halv timme innan han ska se en fotbollsmatch. Vi promenerar runt stora delar av Kungsholmen och fikar.

Min dejt är invirad i en halsduk i sitt favoritlags färger. Han är lång som en lyktstolpe, smal som en lyktstolpe och lika lättpratad som en lyktstolpe. No worries, för här kommer Barbamama (jag alltså): lite bakfull och klädd i svart.

Cirka trehundra meter in på träffen berättar Stig-Helmer att hans exflickvän aldrig förlåtit honom för att han valde att åka och klippa sig när hon låg på förlossningen. Jag har något lättare att relatera till denna exflickvän än till Stig-Helmer. Det säger jag inte.

Stig-Helmer är rykande färskt nyseparerad. En jobbig separation efter en jobbig relation. Det står tämligen snabbt klart att han tycker att han är färdig med att bearbeta detta och redo för nya äventyr. Jag skulle vilja rubricera det under kategorin Alternativa Fakta eller Bristande Självinsikt.

Jag puffar fram konversationen runt Kungsholmen och prövar lite olika vinklar. Jag visar lite olika sidor av min Barbamama-personlighet och möts av en gedigen lyktstolpes känsloregister. Jag börjar känna mild oro för att mötande hundar ska se samma sak som jag och markera revir på honom.

Stig-Helmer trivs i tystnad. Vi dricker te (jag.vill.ha.vin) och äter en smörgås på Stockholms äldsta kafé. Det blåser. Stig-Helmer jagar en tomburk med Ramlösa ut på Sankt Eriksgatan. Jag känner en stark önskan att be någon om ursäkt. Kanske Stig-Helmer. Kanske mig själv. Möjligen burken.

Stig-Helmer fiskar lite om mina sommarplaner. Antyder försiktigt att han kan tänka sig sällskap på någon resa. Utomlands eller till Skara Sommarland. Med hans barn och mina barn. Här känner jag att han tangerar kategorin Spritt Språngande Galen. Jag hummar lite och pratar om något annat.

Två dagar efter dejten skriver jag att han är väldigt trevlig men att jag kände att vi inte riktigt klickade. Stig-Helmer svarar att han får höra det ofta och att jag är hans trevligaste dejt hitintills. Han avslutar med orden "Jag kommer väl dö som en gammal ungkarl". Jag gör ett tappert försök till återkoppling och mitt svar innehåller orden "tid", "nyseparerad" , "ordna sig". Stig-Helmer begs to differ. Han är SÅ över sitt ex. Eftersom jag varit där, gjort det och köpt t:shirten dömer jag honom inte.

Sens moral: Vi har alla vår väg att vandra. Och min går inte till Skara Sommarland. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar